perjantai 17. helmikuuta 2012

Kohdusta painajainen

"Painajainen" 12x18


Olin tuottanut runsaasti näitä mustareunaisia aihioita, joista suurimman osan käytin sikiötöihin. Osa onnistui ja ne käytin "Yhteinen kokemuksemme" työhön.

Tämä tussireunus oli mielstäni erilainen. Näin katsottuna alareunasta nousee metsikkö ja oikealla hallitsee tulivuori. Olin uhkaavan tunnelman vallassa. Korostin tulivuoren purkauksen kostutetulle paperille tussilla ja katselin tuota maailmaa. Tupruavaan savuvirtaan alkoi piirtyä kasvoja, joita tarvitsi vain hieman korostaa veden ja tussin yhteisvoimin. Kasvot olivat lapsien, jotka olivat hautautuneet laavavirtaan.

Opintojeni myötä tauluja oli kertynyt jo kosoltti ja mielessäni kypsyi ajatus oman näyttelyn pitämisestä. Opettajani lupasi olla apunani suunnitellessani  näyttelyn toteutusta. Erityisesti opettajieni Sampsa Virkajärven ja Arja Jämsän rikastava vuorovaikutus on ollut ainutkertaista työympäristössäni, jossa olen kokenut kehittäväni omia taitojani tekemällä taidetta ja syventämällä näkemystäni taiteesta. Samalla olen kokenut omakohtaisia taiteen tekemisen elämyksiä.

Onnistuin saamaan Hämeenlinnasta Wetterin toimistotalon näyttelytilat käyttööni huhtikuuksi. Näyttelyn rakentaminen ja kirjallisen esitteen laatiminen ovat uusi haaste minulle. 

2 kommenttia:

  1. Minäkin näin nuo lapset, mutta minusta he katselevat ihmetellen tulivuoren purkausta. Lapset ovat turvassa. Kiva kun saat näyttelyn aikaan. Pidätkö avajaiset?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anniina, kun löysit elämää ja luontoa ihmettelevät lapset. Ihan totta, lapsilla on levollinen ja ihmettelevä ilme. Taulu kaipaa uuden nimen.
      Itsekin olen innoissani näyttelystä. On opettavaista rakentaa näyttely ammattilaisen ohjauksessa. Avajaiset pidetään, totta kai, alustavasti olen ajatellut 3.4. klo 15-16.

      Poista