sunnuntai 8. huhtikuuta 2012

Tussikokeilua lasten kanssa 3.- 4.


Näiden työskentelykertojen tavoitteena oli värien kokeilu mustan tussin kanssa ja kuvien rajaaminen. Väreinä  meillä oli käytössä punaista-, vihreää-, sinistä- ja keltaistatussia nestemäisenä. Lapset saivat haluamiaan värejä paletille ja heillä oli vapaus sekoitella ja vaalentaa vedellä laimentaen värejä. 




Hilda väritti työnsä rohkeasti ja määrätietoisesti. Kyselin noiden "haituvien" rajausten merkitystä, mutta ei Hilda niitä minulle selitellyt.







Yllä olevassa Hildan kuvaparissa yritin havainnollistaa lapsille kuvan rajaamisen  vaikutusta. Huomasin, että  osa lapsista hyväksyi heti ajatuksen rajaamisesta, he jopa leikittelivät irtokehyksillä. Hildalle rajaaminen ei käynyt, joten tein sen vain kuvankäsittelyllä. Nyt huomasin itse katsoessani kuvaparia, että tekemäni rajaus ei tuo kuvaan oikeaa tunnelmaa. Alareunaa pitäisi ottaa enemmän mukaan, silloin syntyisi oikea tunnelma siilin ympärille.





Tässä kuvaparissa olen myös tehnyt rajauksen kuvankäsittelynä näyttääksen lapsille kuinka kuva muuttuu rajauksella. Kävimme keskustelun siitä, kumpiko on merkityksellisempää kuvassa nimi ja sydämet vai kivi ja kiven takana oleva olio. Minä hävisin oman rajaukseni kanssa.

Haluan uskoa, että tästä kuitenkin jäi jotakin lasten mieleen. Tuo kiven kuvio on äärettömän mystinen ja kiehtova. Se vie minut mukanaan!







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti